Na co wpływa witamina B12?

Na co wpływa witamina B12?

Już jako małe dzieci jesteśmy oswajani z myślą, że witaminy pełnią ważną funkcję w naszym organizmie. Spożywamy owoce i warzywa, mając świadomość, jak istotne jest to dla naszego zdrowia. Czy tylko one zawierają potrzebne dla nas składniki odżywcze? W niniejszym artykule podejmiemy temat witaminy B12. Jaką pełni funkcje w naszym organizmie? Co powinniśmy spożywać, by uniknąć awitaminozy? Co powoduje niedobór tej witaminy w naszym ustroju? Zostań z nami przez moment, a wszystkiego się dowiesz.

Witamina B12-charakterystyka i rola

Na co wpływa witamina B12?Witamina B12 znana jest również pod innymi nazwami. Przeważnie określa się ją jako czerwoną witaminę lub kobalaminę. Ten ostatni termin wynika z faktu, iż zawiera jon kobaltu. Wytwarzana jest przez bakterie i pewnie stąd też inne określenie tego składnika odżywczego, witamina brudu. Jej wpływ na ludzki organizm, o czym należy pamiętać, jest nieoceniony. Odpowiada za produkcję czerwonych krwinek, tak zwanych erytrocytów. W ten sposób wpływa na prawidłową pracę układu krwionośnego. Wspiera także układ nerwowy poprzez tworzenie otoczek nerwowych. Otoczki te izolują i chronią komórki nerwowe. Bez udziału witaminy B12 niemożliwa jest właściwa synteza białek i kwasów nukleinowych. Wespół z kwasem foliowym i witaminą B6 wpływa na regulacje poziomu hemocysteiny. Jej nadmiar, jak wskazują lekarze, jest najczęstszą przyczyną pojawiania się miażdżycy. Skompilujmy najważniejsze właściwości tego składnika odżywczego:

  • przyczynia się do produkcji erytrocytów, a przez to wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego
  • odpowiada za właściwą osłonę komórek nerwowych, przez co ma niebagatelny wpływ na układ nerwowy
  • bierze udział w wytwarzaniu DNA
  • jest składnikiem niezbędnym do procesu syntezy energii
  • balansuje poziom hemocysteiny

Jak widać w tych paru punktach, wpływ witaminy B12 na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu jest ogromny. Skoro opisaliśmy już oddziaływanie tego składnika od strony biologicznej, warto skupić się na czynnikach zdrowotnych. Za co odpowiada ta specyficzna witamina?

Czerwona witamina-za co odpowiada?

Wspomnieliśmy o wpływie kobalaminy na właściwe funkcjonowanie układu nerwowego. Za sprawą tego składnika odżywczego lepiej kojarzymy fakty, uczymy się, zapamiętujemy i tak dalej. Nie dość tego, witamina B12 kontroluje nasz apetyt, wpływa na dobre samopoczucie i reguluje hormony. Spożywając witaminę B12, dbamy o psychiczną równowagę. Szczególnie teraz, w dobie pandemii istotne jest, by nie zaniedbywać zażywania czerwonej witaminy. Witamina B12 ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mięśni i na ogólną odporność organizmu. Wskazane jest, by kobiety będące przy nadziei dbały o właściwy poziom tego pierwiastka. Na sam koniec warto wspomnieć o istocie kobalaminy w leczeniu chorób nowotworowych i zapobieganiu Alzheimera u osób starszych. Wykorzystuje się ją również w przypadku leczenia osób cierpiących na choroby umysłowe, AIDS, artretyzm i stwardnienie rozsiane. Istota czerwonej witaminy dla ludzkiego zdrowia, co zostało powyżej wyłuszczone, jest niezwykle ważna. W tym miejscu warto zadać sobie pytanie o występowanie witaminy B12. Co powinno znaleźć się na naszym talerzu, by uniknąć poważnych następstw niedoboru tego składnika?

Sprawdź koniecznie:

W czym występuje witamina B12?

Gdy myślimy o witaminach, wyobrażamy sobie warzywa i owoce. Niestety czerwonej witaminy tam nie znajdziemy. Witamina B12 występuje w składnikach odzwierzęcych, a więc w nabiale i mięsach różnego rodzaju. Oto lista rzeczy, które zawierają ten składnik odżywczy:

  • mięso ze szczególnym uwzględnieniem wątroby wołowej
  • owoce morze, w tym kałamarnice i ośmiornice
  • wszelkiego rodzaju nabiał, a więc mleko i sery
  • jajka
  • ryby

Jak sami widzimy, czerwona witamina znacznie różni się od pozostałych grup witamin. Występuje w produktach mięsnych, a nie roślinnych i to jest zasadnicza różnica. Nasuwa się dość istotne pytanie o ludzi niespożywających takich produktów. Czy wegetarianie są narażeni na awitaminozę?

Grupy ryzyka

Awitaminoza, czyli niedobór witamin wynika z dwóch czynników. Pierwszym jest brak dostarczania takich składników odżywczych organizmowi, a drugim kwestia związana z absorpcją. Ludzie starsi mają problem z absorbowaniem witamin i stanowią pierwszą grupę ryzyka. W poprzednim paragrafie wymieniliśmy produkty zawierające witaminę B12. Już pobieżny rzut oka na tę listę narzuca pytanie o wegetarian. Istotnie, wegetarianie z racji niespożywania produktów zawierających ten składnik stanowią kolejną grupę narażoną na wystąpienie poważnych problemów zdrowotnych. W obu wymienionych przypadkach ważna jest właściwa suplementacja. W tym celu należy skontaktować się z lekarzem pierwszego kontaktu i uzyskać skierowania na konkretne badania, np. morfologię krwi w celu wyeliminowania podejrzenia anemii. Na podstawie wyników badań lekarz powinien zalecić odpowiednie suplementy zawierające witaminę B12. Wegetarianie, naturalnie niespożywający mięsa powinni wspomnieć o tym od razu w trakcie przeprowadzanego wywiadu lekarskiego.

Podsumowanie

Witamina B12 znajduje się w grupie najważniejszych dla naszego ustroju składników odżywczych. Odpowiada za produkcję czerwonym krwinek i poprawne funkcjonowanie układu nerwowego. Za pomocą czerwonej witaminy leczy się choroby nowotworowe, choroby psychiczne, artretyzm, AIDS i przeciwdziała się rozwojowi Alzheimera. Bogatymi w kobalaminę są produkty spożywcze pochodzenia zwierzęcego, a więc mięsa, ryby, owoce morze i nabiał. Osobami narażonymi na niedostatek witaminy B12 są osoby starsze i wegetarianie. Zalecana jest im odpowiednie suplementacja.